چندی پیش سه فارغ التحصیل دانشگاه در حین یک گردش دوستانه در مورد تصمیم هر یک برای شغل و فعالیت آینده خود گفتگو می کردند. بحث های مختلفی بین آنها رد و بدل می شود تا اینکه یکی از آنها ایده اولیه تاسیس یک شرکت خدماتی را مطرح می کند. پس از گفتگو و بحث گرد این موضوع، تصمیم می گیرند که در روزهای آتی بیشتر در مورد آن صحبت کنند.
پس از چندین روز گفتگو هر سه تصمیم به تاسیس یک شرکت خدماتی با شرح وظایف زیر می گیرند:
فعالیت اصلی شرکت این است که برای مشتریان خود کالاهای مورد نیاز آنها را فراهم کرده و در محل مورد درخواست آنها تحویل دهد. به این شکل که پس از دریافت سفارش مشتری، کالای مورد نظر او در میان انبوه تامین کنندگان آن کالا جستجو شده، مناسب ترین تامین کننده با توجه به فاکتورهای مختلف شناسایی گردد، کالا تامین و به محل مشتری حمل شود. یکی از مهترین فاکتورها در انتخاب تامین کننده، قیمت پایین تر تامین کننده نسبت به دیگر تامین کنندگان است.
از میان پیشنهادات مختلف برای نام شرکت، "کالایاب" مورد تایید هر سه نفر قرار می گیرد.
برای شروع، تصمیم بر این گرفته می شود که کالاهای مورد نظر محدود به گل، کیک، شیرینی و شکلات و کارت تبریک باشد.
به عنوان مثال، یک مشتری به مناسبت تولد دوست خود، درخواست ارسال گل به آدرس محل سکونت او می کند. مشتری از میان انتخابهای گوناگون، گل مورد نظر خود را انتخاب کرده و به همراه اطلاعات لازم شامل آدرس تحویل گیرنده، درخواست خود را صادر می کند. شرکت سپس کالای مورد نظر را از تامین کنندگان مختلف استعلام کرده و بهترین شرایط را انتخاب کرده و قیمت آن را به علاوه هزینه ارایه خدمات مورد نظر به مشتری اعلام می کند. در صورت تایید مشتری، کل هزینه به صورت الکترونیکی از حساب مشتری برداشت شده و فرآیند تامین و تحویل کالا به جریان می افتد.
تصمیم بر این است که خدمات به دو صورت تلفنی و اینترنتی به مشتریان ارایه شود و کلیه تامین کنندگان به شکل الکترونیکی استعلام گردند. در نتیجه، کوتاهترین تاخیر میان درخواست مشتری و پاسخ به مشتری قابل حصول است.
داستان تخیلی بیان شده، در قالب مثالهای کمکی در سری نوشتارهای پیرامون معماری سرویس گرا استفاده خواهد شد.
توجه: نمونه ارایه شده به طور کامل زاییده ذهن نویسنده بوده و هر گونه تشابه نام یا موضوع در این نوشتار و دیگر نوشتارهای مربوط به این مجموعه با نامها و نمونه های واقعی کاملا تصادفی است.
<بخش قبل بخش بعد>