دمی درنگ

چندی پیش ایمیل طنزی از دوستی دریافت کردم با عنوان "قوانینی که نیوتون از قلم انداخت" که البته بیشتر شباهت به قانون مورفی داشت:

قانون صف:
اگر شما از يک صف به صف ديگري رفتيد، سرعت صف قبلي بيشتر از صف فعلي خواهد شد.

قانون تلفن:
اگر شما شماره اي را اشتباه گرفتيد، آن شماره هيچگاه اشغال نخواهد بود.

قانون تعمير:
بعد از اين که دست تان حسابي گريسي شد، بيني شما شروع به خارش خواهد کرد.

قانون کارگاه:
اگر چيزي از دست تان افتاد، قطعاً به پرت ترين گوشه ممکن خواهد خزيد.

قانون معذوريت:
اگر بهانه تان پيش رئيس براي دير آمدن پنچر شدن ماشين تان باشد، روز بعد واقعاً به خاطر پنچر شدن ماشين تان، ديرتان خواهد شد. 

قانون حمام:
وقتي که خوب زير دوش خيس خورديد تلفن شما زنگ خواهد زد.

قانون روبرو شدن:
احتمال روبرو شدن با يک آشنا وقتي که با کسي هستيد که مايل نيستيد با او ديده شويد افزايش مي يابد.

قانون نتيجه:
وقتي مي خواهيد به کسي ثابت کنيد که يک ماشين کار نمي کند، کار خواهد کرد.

قانون بيومکانيک:
نسبت خارش هر نقطه از بدن با ميزان دسترسي آن نقطه نسبت عکس دارد.

قانون تئاتر:
کساني که صندلي آنها از راه روها دورتر است ديرتر مي آيند.

قانون قهوه:
قبل از اولين جرعه از قهوه داغتان، رئيس تان از شما کاري خواهد خواست که تا سرد شدن قهوه طول خواهد کشيد.

دمی درنگ

شرکت هواپیمایی Qantas بزرگترین شرکت هواپیمایی استرالیا و یکی از امن ترین خطوط هوایی دنیاست.

در تعطیلات عید پاک امسال، برخی از مشتریان این شرکت به دلیل نقص فنی در شیشه کابین خلبان تاخیری طولانی را تجربه کردند و در موردی دیگر، هواپیما به دلیل نقص فنی، ناچار به بازگشت به مبدا شد که در تمامی موارد پروازها بدون سانحه انجام گردید.

اما نکته قابل توجه، عذرخواهی رسمی بالاترین مقام اجرایی این شرکت از مردم از طریق رسانه ها بود. به علاوه به کلیه مشتریان فعلی و حتی مشتریان بالقوه این شرکت نامه ی عذرخواهی به امضای شخص مدیرعامل ارسال گردید.

 

معماری سرویس گرا (بخش دوم) – سرویس چیست؟

در دنیای گرداگرد ما نمودهای سرویس (خدمت) به وفور دیده می شود. در واقع عمر ارایه سرویس توسط بشر به اندازه عمر تمدن بشر است. هر فردی که وظیفه خاصی را در راستای خدمت رسانی به افراد دیگر انجام می دهد در واقع سرویس ارایه می دهد. به عنوان مثال راننده، نقاش، پزشک و ... . به علاوه مجموعه ای از افراد که هر یک وظیفه منفک از دیگری داشته اما در یک راستا کاری را به انجام می رسانند اقدام به ارایه سرویس می کنند. مانند افراد مختلف یک شرکت هواپیمایی که مشغول ارایه سرویس پرواز به مشتریان هستند. و به همین صورت است یک سازمان یا شرکت که خدمتی ارایه می کند.


به تعریف دیگر، در صورتی که وظیفه (task) در حال ارایه به طور مشخص تعریف شده باشد و به طور نسبی از دیگر وظایف قابل تفکیک باشد، به عنوان سرویس شناخته می شود.
در دنیای سرویس گرایی اما، سرویس یک مفهوم عام نیست. سرویس در حوزه سرویس گرایی بار معنایی خاصی دارد که دارای ویژگیهای منحصر به فرد طراحی است. به عنوان مثال، یکی از این ویژگیها "قابلیت استفاده مجدد" (Reusability) است. به عبارت دیگر در این دنیا، یک سرویس باید دارای این ویژگی به علاوه دیگر ویژگیهای یک سرویس باشد تا بتوان آنرا یک سرویس نامید.


سرویس مجموعه ای است از قابلیت ها (Capabilities)
به یاد داشته باشید که یک سرویس دارای مجموعه ای از قابلیت ها است. این قابلیت ها به نوعی مرتبط با زمینه (Context) سرویس مورد نظر هستند. در مثال زیر سرویس ارایه شده توسط شرکت هواپیمایی شامل فروش بلیت، جابجایی مسافر، استخدام و غیره است. همین طور قابلیتهای ارایه شده توسط یک پزشک شامل معاینه، ارایه نسخه و .. است.

همانگونه که در مثال بالا دیده می شود، کلیه قابلیتهای ارایه شده، به شکلی مرتبط با سرویس مورد ارایه هستند.


برای تعریف دقیق سرویس اینجا را کلیک کنید.

References:
1. SOA - Principles of Service Design, Thomas Erl, Prentice Hall, 2008
2.
http://www.soaglossary.com/

 <بخش قبل   بخش بعد>

معماری سرویس گرا (بخش اول) – شرکت کالایاب

چندی پیش سه فارغ التحصیل دانشگاه در حین یک گردش دوستانه در مورد تصمیم هر یک برای شغل و فعالیت آینده خود گفتگو می کردند. بحث های مختلفی بین آنها رد و بدل می شود تا اینکه یکی از آنها ایده اولیه تاسیس یک شرکت خدماتی را مطرح می کند. پس از گفتگو و بحث گرد این موضوع، تصمیم می گیرند که در روزهای آتی بیشتر در مورد آن صحبت کنند.

 پس از چندین روز گفتگو هر سه تصمیم به تاسیس یک شرکت خدماتی با شرح وظایف زیر می گیرند:

فعالیت اصلی شرکت این است که برای مشتریان خود کالاهای مورد نیاز آنها را فراهم کرده و در محل مورد درخواست آنها تحویل دهد. به این شکل که پس از دریافت سفارش مشتری، کالای مورد نظر او در میان انبوه تامین کنندگان آن کالا جستجو شده، مناسب ترین تامین کننده با توجه به فاکتورهای مختلف شناسایی گردد، کالا تامین و به محل مشتری حمل شود. یکی از مهترین فاکتورها در انتخاب تامین کننده، قیمت پایین تر تامین کننده نسبت به دیگر تامین کنندگان است.

از میان پیشنهادات مختلف برای نام شرکت، "کالایاب" مورد تایید هر سه نفر قرار می گیرد.

برای شروع، تصمیم بر این گرفته می شود که کالاهای مورد نظر محدود به گل، کیک، شیرینی و شکلات و کارت تبریک باشد.

به عنوان مثال، یک مشتری به مناسبت تولد دوست خود، درخواست ارسال گل به آدرس محل سکونت  او می کند. مشتری از میان انتخابهای گوناگون، گل مورد نظر خود را انتخاب کرده و به همراه اطلاعات لازم شامل آدرس تحویل گیرنده، درخواست خود را صادر می کند. شرکت سپس کالای مورد نظر را از تامین کنندگان مختلف استعلام کرده و بهترین شرایط را انتخاب کرده و قیمت آن را به علاوه هزینه ارایه خدمات مورد نظر به مشتری اعلام می کند. در صورت تایید مشتری، کل هزینه به صورت الکترونیکی از حساب مشتری برداشت شده و فرآیند تامین و تحویل کالا به جریان می افتد.

تصمیم بر این است که خدمات به دو صورت تلفنی و اینترنتی به مشتریان ارایه شود و کلیه تامین کنندگان به شکل الکترونیکی استعلام گردند. در نتیجه، کوتاهترین تاخیر میان درخواست مشتری و پاسخ به مشتری قابل حصول است.

 

داستان تخیلی بیان شده، در قالب مثالهای کمکی در سری نوشتارهای پیرامون معماری سرویس گرا استفاده خواهد شد.

 

توجه: نمونه ارایه شده به طور کامل زاییده ذهن نویسنده بوده و هر گونه تشابه نام یا موضوع در این نوشتار و دیگر نوشتارهای مربوط به این مجموعه با نامها و نمونه های واقعی کاملا تصادفی است.

<بخش قبل   بخش بعد>

Earth Hour

Earth Hour Logo

ساعت زمین!

ایده اولیه در سال ۲۰۰۷ در سیدنی استرالیا اجرا و به سرعت در سرتاسر دنیا فراگیر شد.

امروز از ساعت ۸:۳۰ شب به مدت یک ساعت مردم و سازمانها به صورت داوطلبانه در خاموشی فرو رفتند.

اقدام سایت http://www.seek.com هم جالب بود. علاوه بر پشتیبانی از این جنبش، سایت را هم بروزرسانی می کند.

Earth Hour - Seek

برای اطلاعات بیشتر: http://www.earthhour.org

سال نو مبارک

Bondi Beach - 2009

 عکس: ساحل Bondi - سیدنی