در دنیای گرداگرد ما نمودهای سرویس (خدمت) به وفور دیده می شود. در واقع عمر ارایه سرویس توسط بشر به اندازه عمر تمدن بشر است. هر فردی که وظیفه خاصی را در راستای خدمت رسانی به افراد دیگر انجام می دهد در واقع سرویس ارایه می دهد. به عنوان مثال راننده، نقاش، پزشک و ... . به علاوه مجموعه ای از افراد که هر یک وظیفه منفک از دیگری داشته اما در یک راستا کاری را به انجام می رسانند اقدام به ارایه سرویس می کنند. مانند افراد مختلف یک شرکت هواپیمایی که مشغول ارایه سرویس پرواز به مشتریان هستند. و به همین صورت است یک سازمان یا شرکت که خدمتی ارایه می کند.


به تعریف دیگر، در صورتی که وظیفه (task) در حال ارایه به طور مشخص تعریف شده باشد و به طور نسبی از دیگر وظایف قابل تفکیک باشد، به عنوان سرویس شناخته می شود.
در دنیای سرویس گرایی اما، سرویس یک مفهوم عام نیست. سرویس در حوزه سرویس گرایی بار معنایی خاصی دارد که دارای ویژگیهای منحصر به فرد طراحی است. به عنوان مثال، یکی از این ویژگیها "قابلیت استفاده مجدد" (Reusability) است. به عبارت دیگر در این دنیا، یک سرویس باید دارای این ویژگی به علاوه دیگر ویژگیهای یک سرویس باشد تا بتوان آنرا یک سرویس نامید.


سرویس مجموعه ای است از قابلیت ها (Capabilities)
به یاد داشته باشید که یک سرویس دارای مجموعه ای از قابلیت ها است. این قابلیت ها به نوعی مرتبط با زمینه (Context) سرویس مورد نظر هستند. در مثال زیر سرویس ارایه شده توسط شرکت هواپیمایی شامل فروش بلیت، جابجایی مسافر، استخدام و غیره است. همین طور قابلیتهای ارایه شده توسط یک پزشک شامل معاینه، ارایه نسخه و .. است.

همانگونه که در مثال بالا دیده می شود، کلیه قابلیتهای ارایه شده، به شکلی مرتبط با سرویس مورد ارایه هستند.


برای تعریف دقیق سرویس اینجا را کلیک کنید.

References:
1. SOA - Principles of Service Design, Thomas Erl, Prentice Hall, 2008
2.
http://www.soaglossary.com/

 <بخش قبل   بخش بعد>