تمرکز بر نتیجه - نه فرآیند
از اشتباهاتی که اعضای تیم های نرم افزاری ناخواسته دچار آن می شوند تمرکز بر فرآیند است. بسیار پیش آمده است که پس از ساعتها و حتی روزها کار بر روی معماری یک سیستم نرم افزاری خود را غرق در فرآیند کاری آن یافته ام اما به سودمند بودن خروجی آن برای مشتری توجه چندانی نداشته ام. مگر نه اینکه هدف نهایی از هر صنعت و تجارتی کسب پول است؟ آیا یک معماری عالی که منجر به ارزش افزوده نشود معماری خوبی است؟
البته واضح است که در بسیاری از موارد یک فرآیند خوب - مستقیم یا غیر مستقیم - منجر به ارزش افزوده می شود. مثلا یک معماری خوب منجر به کاهش هزینه پشتیبانی و توسعه آتی سیستم خواهد شد. اما آیا می توان صرفا یک طراحی را چون از الگوهای استاندارد پیروی می کند و اینکه بر مبنای best practice ها بنا شده است خوب دانست؟
در همین زمینه مطلب زیر را از سایت Microsoft کپی کرده ام:
Promote results and benefits, not processes. Most people don’t care how you help them reach their goals, as long as you do it with integrity, efficiency, and within their budget. Instead of talking about how you work, be clear about your expertise and the changes people can expect from working with you. Get into the habit of asking clients for testimonials and referrals and consider writing (or hiring someone to write) case studies on successful engagements you’ve had. The most effective promotion comes from satisfied customers.